Na een grondige opknapbeurt is de Gestuurde Dubbelvier Deurloo weer in de vaart.
De boot met bouwjaar 2010 was toe aan een opknapbeurt aangezien de huid aan stuurboordzijde vol met butsen zat. En de slidings en bankjes weer eens vernieuwd moesten worden.
Vanaf half maart heeft de materiaal commissie hard gewerkt aan het demonteren van alle onderdelen, plamuren, schuren, plamuren, schuren enz van de butsen in de huid, waarna ze door autoherstelbedrijf Van den Berg in Vlissingen gespoten is: 2 lagen grondverf en 2 lagen 2-componeten aflak, zodat ze er weer als nieuw uitziet. Net zo trouwens als we vorig jaar met de Hedwige gedaan hebben en in de winter nog met de Honte-16 zullen gaan doen.
Na 10-juli zijn we daarna weer begonnen met de inbouw van slidings, voetenboorden, til stangen, luiken e.d..Ook de zittinkjes van de bankjes zijn geschuurd en gevernist. Tenslotte hebben we de riggers weer gemonteerd en afgesteld, hetgeen trouwens best wel een complex werk is.
Enfin, ze ziet er nu weer schitterend uit. Zie de bijgaande foto’s.
Ondertussen hebben we nieuwe riemen gekocht, die eerst zijn ingezet voor de Elfsteden Roeimarathon en toegekend waren aan de Oosterschelde en Westerschelde, maar nu definitief zijn toegewezen aan de Oosterrasen, Noorderrassen en Wysand.
We hebben ook de boorden van de Arne nog eens kaal geschuurd en 5x gevernist met 2-componenten vernis. Er was nl. vocht onder de vernis gekomen en de boeg was beschadigd.
Ten behoeve van de Elfsteden Roeimarathon hebben we in april en mei ook nog de Ooster- en Westerschelde nagekeken en waar nodig opgeknapt.
En natuurlijk ook nog allerlei problemen met de boten opgelost zoals die in het schadeboek worden vermeld door jullie.
En nu gaan we met de Mat Cie aan de slag met weer nieuwe projecten:
- Opknappen van de skiff Noorderrassen : controle en waar nodig vernieuwen van slidings, voetenboorden, bankjes e.d. En wellicht ook enkele butsen plamuren en verven.
De boot wordt niet overgespoten. - Opknappen van de skiff Wysand: volgens hetzelfde principe als de Noorderrassen.
- Opknappen van de Springer: wegwerken van enkele slijtage plekken en beschadigingen.
- Vervangen van de manchetten van de Keeten waar nodig.
- Tenslotte zullen we met vele mensen de Honte-16 (Janousek 8) gaan renoveren op een vergelijkbare manier als we met de Hedwige en de Deurloo gedaan hebben.
Hierbij wil ik onze leden van de Mat Cie en degene die altijd trouw op donderdag avond komen klussen, hartelijk danken voor hun inzet.
Het is altijd gezellig werken met hen op die avonden en dat zijn: David Sisselaar, Willem Bitter, Joop Janse, Bert Janse en Robert Bos.
En hierbij wil ik ook Rien van den Berg hartelijk dank voor het spuiten van deze vier.
Tenslotte nog een ernstig woordje over het onderhoud van de boten door jullie zelf.
We merken nl. dat de binnenkant van de boten niet goed wordt afgespoten na gebruik: er blijft echt een laag zout achter in de boot, dat bij vochtig weer weer water aantrekt en op den duur ook het kunststof van de boot aantast.
Daarom wil ik de volgende richtlijnen nog eens onder de aandacht van jullie brengen:
- Spuit de boot na elk gebruik altijd zowel van buiten als binnen goed af met (zoet) water en zeker ook de slidings. Spuit en droog ook de riemen en het roertje af.
- Droog daarna de boot af, zeker van buiten en waar mogelijk ook van binnen daar waar water in zou kunnen blijven staan.
- Bind daarna de halve tennisballen rond de dollen en breng daarna de boot naar binnen.
En als je de boot uit de loods haalt om te gaan roeien, verwijder de ballen pas wanneer de boot buiten ligt.
Namens de Mat Cie,
Pieter de Gaaij