Update van de materiaalcommissie – December 2024
Begin augustus berichtte ik voor het laatst over de voortgang van de klussen die de Materiaal Commissie continue uitvoert.
In augustus hebben we de Noorderrassen onder hande genomen: butsen in de huid hersteld, slidings en dollen vernieuwd. En ook de voetenboord strips zijn vervangen. En natuurlijk weer glimmend opgepoetst en in de was gezet.
Vervolgens hebben we in feite hetzelfde gedaan met de Wysand. Dat kostte wat meer tijd, want de huid was nogal aangetast door het zoute water, waardoor de huid voltzat met kalk en zout aanslag. Dat is alleen maar d.m.v. polijsten te verwijderen.
Hierna heb ik tezamen met Machiel Bos de Springer gerenoveerd.
Het bleek dat in de kuip nogal wat slijtage plekken van meegenomen drinkflessen zaten. Zo erg zelfs dat het onderliggende honingraat profiel bloot kwam te liggen.
Met de kennis en kunde van Machiel hebben we dat hersteld evenals een scheurtje op het dek en wat kleinere butsen en krasjes in de huid.
Verder zijn de slidings, voetenboord strips, ontluchtingsdoppen, bankasjes, wieltjes en spoorstokken van de voetenboorden vervangen. Ook zijn de roeischoenen nu voorzien van het rode BATlogic systeem. Hierover is al eerder bericht op de roei-app en website.
Tenslotte is de boot weer glimmend opgepoetst en in de was gezet, waardoor die nog weer jaren mee kan.
Verder hebben we de manchetten van de Concept2 riemen van de Keeten en de Zwin vervangen. Tezamen met de manchetten van de Hedwige zijn die heel precies afgesteld en vastgelijmd met speciale poly-urethaan lijm.
Van die laatste boot is de afstelling nog eens gecontroleerd, ditmaal met een nieuwe, zelf geconstrueerde, dolhoogte meter.
We zijn nu bezig met de renovatie van de Zuidvliet, de huid zag er niet geweldigheid uit. Maar naar alle verwachting komt die eind januari weer mooi en glimmend uit de werkloods.
Daarna is de Wielingen weer aan de beurt. We wachten nog steeds op de juiste gele verf die speciaal voor de Wielingen wordt aangemaakt.
Nu is ze weer tijdelijk in de vaart gebracht: geel met oranje stippen. Best leuk om te zien.
Tenslotte komt vanaf februari 2025 de grootste klus aan bod: de renovatie van de Honte-16. En dat zal heel veel werk vereisen. Daarom zullen we ook de roeiploegen van Honte-16, als het zover is, vragen mee te helpen. Hoe meer hulp, hoe sneller de boot klaar is.
We zullen deze acht in twee delen renoveren en tenslotte laten spuiten door Van den Berg Schadeherstel.
Hierbij wil ik onze leden van de Mat Cie en degene die altijd trouw op donderdag avond komen klussen, hartelijk danken voor hun inzet.
Het is altijd gezellig met hen op die avonden te werken: David Sisselaar, Willem Bitter, Joop Janse, Bert Janse en Robert Bos.
Namens de Mat Cie,
Pieter de Gaaij