Van achter de werkbank

De laatste keer dat ik uitlegde wat de Materiaal Commissie allemaal aan onderhoud aan het materiaal van R.V. Honte had gedaan, dateerde van december 2024.

Dus de hoogste tijd om onze werkzaamheden verder voor het voetlicht te brengen.

Vanaf december 2024 hebben we de volgende boten onderhouden en gerepareerd:

  • Dubbel twee Oliegeultje: december 2024: klein herstel van het voetenboord;
  • Scull vier zonder Braakman (1990): 15-dec-2024. En ook het omgekeerde hebben we gedaan: deze Janousek vier van bouwjaar 1990 hebben we ontmanteld en is ingeruild voor de Oranjeplaat.
  • Dubbel twee Wielingen: december 2024: de butsen die al opgevuld waren nu in (oranje) verf gezet, maar dit is helaas nog niet de goede kleur. Inmiddels is de exacte kleur van de 2-comp DD-lak speciaal voor Honte aangemaakt, maar het moet nog worden aangebracht.
  • Dubbel twee Zuidvliet: januari 2025: groot onderhoud aan de huid en de dekjes, ofwel herstel van de butsen door plamuren, schuren, verven, polijsten enz. Schuren en vernissen van de kuip. Repareren van de voetenboorden. Vervangen van de slidings, controle van de bankjes. En tenslotte is de boot weer in de was gezet.
  • Scull acht Honte-16: vanaf 29 januari 2025 tot en met 28 mei 2025 is deze Janousek acht in groot onderhoud geweest. Ofwel totaal gerenoveerd. Alle onderdelen, zoals riggers, slidings, voetenboorden, stuurtje enz. zijn verwijderd en wat overbleef, de kale huid, is onder hande genomen. Alle butsen zijn opgeschuurd, geplamuurd, geschuurd, weer geplamuurd, weer geschuurd, weer geplamuurd, net zolang totdat het er weer even strak als vroeger uit zag.
    Dat heeft wel wat tijd gekost: vanaf begin februari t/m half april.
    Daarna is die naar de autospuiterij van Van den Berg gebracht (alweer de derde boot in successie) en daar is deze acht in twee delen prachtig in 4 lagen overgespoten in glanzend wit !
    Daarna ging de opbouw snel: de bankjes zijn geschuurd en 5 maal gevernist, de lopers onder de slidings zijn geschuurd en geverfd, de slidings vernieuwd, de kleppen en voetenboord strips gemonteerd, de aluminium voetenboorden opgeschuurd, in de transparante tectyl gezet en gemonteerd. Enfin, teveel om op te noemen. Tenslotte zijn de 16 riggers gemonteerd.
    Op woensdag avond 28 mei zijn de 2 delen weer aan elkaar gekoppeld en is ze in de stelling gelegd, klaar om weer gebruikt te worden.
    We hebben er als Mat Cie veel tijd aanbesteed, ca. 240 uur.
    Wie weet wordt ze met een feestelijk tintje weer in gebruik genomen.
  • Scull vier Vuilbaard : april 2025: butsen zijn voorlopig hersteld, inspectie luiken vervangen en in de was gezet;
  • C-4 Oostgat: na de ALV is met de lichtjestocht de Oostgat in het donker per ongeluk tegen een dukdalf gevaren, waardoor een RVS boeg rigger onherstelbaar beschadigd is geraakt. Deze wordt nu tezamen met de andere boeg rigger in aluminium nagemaakt, en moet binnenkort nog worden gemonteerd.
  • Allerlei reparaties aan voetenboorden, riggers e.d., kogellagers van bankjes e.d.
  • Materiaal Dag: 10 mei 2025 : van 10 – 14 uur : met een (vaste) ploeg leden hebben we een aantal boten schoongepoetst en in de was gezet: Hedwige, Deurloo, Vuilbaard, Arne, Wielingen, Elleboog en Faal.

Wat ons opvalt, is dat het zout water milieu ons nogal parten speelt: de inwerking van het zoute water op de huid, de dekjes, de kuip, de slidings en de kogellagers van de bankjes: het vreet in op de lak en het vernis, het corrodeert nogal het aluminium van de slidings en het vreet aan de kogeltjes van de wieltjes van de bankjes.

Dus hierbij het dringende verzoek om ook de binnenkant van ALLE boten na ELK gebruik met water schoon te spuiten, ook al zou er geen water binnen gekomen zijn.

Tenslotte wil ik iedereen bedanken die geholpen heeft met deze onderhouds werkzaamheden en met name de leden van de Mat Cie (Willem, Joop, David, Robert, Bert en Pieter).

Namens de Mat Cie,

Pieter de Gaaij

 

Zuidvliet

De Zuidvliet na de opknap beurt

 

Honte-16

Een helft van de Honte-16 voordat die overgespoten werd.

 

De glanzende twee helften van de Honte-16 na de renovatie