Verslag Materiaal Commissie

Het is alweer een tijdje geleden dat er een artikel verscheen over onze vorderingen door de Materiaal Commissie (ComMat).

We hebben ondertussen niet stil gezeten, zoals jullie hopelijk al wel hebben gemerkt.

  1. Na de Hedwige zijn we aan de slag gegaan met de huid van de C-4 Arne (werf: Baumgarten, bouwjaar 2013): de huid is gematteerd (opgeschuurd met heeeel fijne schuurpads van korrel 1000 en 4000), waarna die weer gepolijst is, waardoor alle ondiepe krassen verdwenen zijn.
    Ze ligt er weer glanzend bij.
    Het is altijd weer opmerkelijk dat met name de huid vn vrijwel alle boten aan SB zijde vol krassen en butsen zit, en aan BB zijde veel minder. Ook de bladen van SB riemen hebben blijkbaar echt veel meer te lijden dan die van de BB riemen.
  2. Opknappen van het boord van de C-4 Oostgat (werf: Baumgarten, bouwjaar 2007).
    Ze was wel gerenoveerd in het najaar van 2022, maar blijkbaar was er toch weer vocht onder het vernis van het boord gekomen. Daarom is het weer kaal geschuurd, en hebben we het goed laten drogen (tot ca, 14% vocht in het hout) en opnieuw 5x gevernist.
  3. Aanpassing van de ongestuurde gladde vier Keeten (Empacher, bouwjaar 1994).
    Men had problemen ondervonden met de uitstekende slidings die in de kuiten van de roeiers prikten.
    Daarop besloten wij de spoortbreedte van de slidings en bankjes te vergroten van 23 naar 28 cm. En ook hebben we toen meteen de voetenboorden met de oude versleten schoenen vervangen door nieuwe voetenboorden met flexheels.
    Tevens hebben we de riggers opgepoetst en in transparante tectyl gezet en de binnenhuid van de roeiplaatsen 3 en 4 gevernist.
  4. En toen kwamen we aan de renovatie van C-2 Oosterschelde (werf: Busman, bouwjaar 1995).
    Al het houtwerk is kaal geschuurd en 5 x in de 2-componenten vernis gezet. Ook de buitenkant van de huid is ontdaan van oude druipers, gematteerd en weer gepolijst. De binnenkant van de huid is ook weer in de vernis gezet.
    Uiteraard hebben we de dollen en slidings vernieuwd, bankjes en voetenboorden nagekeken en waar nodig hersteld. Ook het roertje en opstapplankjes zijn hersteld.
    En tenslotte zijn alle roeiplaatsen weer opnieuw afgesteld. En ook de bladen van de riemen zijn opgeknapt.
  5. Nu ligt de skiff Oosterrasen (werf : Swift Racing, bouwjaar 2011) in de werkplaats voor een algehele opknapbeurt. De huid zal vol butsen en krassen. Die zijn nu weer hersteld en de huid wordt overgespoten.
    De binnenkant wordt weer gevernist en de dollen, slidings, voetenboord en riggers worden waar nodig opgeknapt.
  6. Onze oude Janousek boord acht, de Honte-8, is nu omgeriggerd tot scull acht en heeft al de naam Honte-16 gekregen.
    Er zijn nieuwe scull riggers gemonteerd en afgesteld (wat een heel werk was al die 16 riggers en dollen afstellen).
    En ook de bijbehorende scull riemen zijn opgeknapt (bladen zijn geverfd); we hadden immers nog voldoende reserve riemen klaar liggen.
    Er wordt nu weer volop getraind in deze nieuwe verschijnings vorm. Het is heel aanstekelijk.
  7. Ook de andere boord acht, onze nieuwere Honte-8 (werf: Empacher, bouwjaar 1996) is aangepast aan de nieuwe inzichten: de oude voetenboorden met versleten schoenen zijn vervangen door nieuwe (zelfgemaakte) voetenboorden met flexheels.
    Ook de dollen zijn vervangen. En: de boot is helemaal opgepoetst en in de was gezet, het is weer een plaatje om te zien en roeit nog sneller ook.
    Veel hulp hebben we daarbij gehad van de mixed-8 ploeg. Met dank daarvoor.

We hebben de volgende plannen:

  1. Opknappen van de Noorderrassen en Wysand, al zal dat niet zo grondig zijn als de Oosterrassen.
  2. Renovatie van de Deurloo.
    Deze Janousek gestuurde vier van 2010 heeft wel een opknapbeurt nodig.
    We zijn van plan de butsen en krassen in de huid te herstellen en de buitenkant te laten overspuiten.
    Dan zullen we de binnenkant van de huid gaan opknappen en oppoetsen. En uiteraard nakijken en vernieuwing waar nodig is van dollen, slidings, bankjes en voetenboorden en riggers.
  3. Renovatie van de Honte-16.
    Dat zal nog een groot project worden, we moeten ongeveer dezelfde werkzaamheden uitvoeren als voor de Deurloo, alleen zal de binnenkant van de huid ook opnieuw gespoten worden.

Aldus we zijn vol enthousiasme bezig met het opknappen van boten en riemen.

Hierbij wil ik de leden van de MatCie en de Bootslieden Klusgroep hartelijk danken : David Sisselaar, Willem Bitter, Joop Janse, Bert Janse, Mariska de Pagter, Flip Reijnierse, Robert Bos en Andre Olijslager.

Maar als je na dit lezen ook wel zin hebt om de handen uit de mouwen te steken, ben je van harte welkom op donderdag avond van 19:30 – 21:30 uur en door de week van dinsdag, woensdag en donderdag overdag, alleen voor deze laatste 3 dagen wel even van te voren een appje naar mij sturen want ik ben er niet altijd op die dagen overdag.

Namens de MatCie,
Pieter de Gaaij

Honte-8 aanpassingen

Huid Arne na polijsten

Huid Arne voor polijsten

Keeten begin

Keeten bij afstellen

Keeten na opknappen

Oosterschelde na renovatie

Oosterschelde tijdens renovatie

Comments 1

  1. Hallo materiaal commissie, ik zie heel wat andere bootnamen voorbijkomen, Dan in de tijd dat ik daar lid was. Het doet mij goed om te zien dat de Honte lekker aktief is met wedstrijden. Al dacht ik dat de Head altijd eind maart wordt geroeid. Groeten vanuit Tenerife.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *